afslankclubbanner

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 155 niet laden

Sienettes Blog

Sienette van Oosterwijk Blogt op haar site de Afslankclub Groningen over gezonde voeding en levensstijl.

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Categorieën
    Categorieën Toont een lijst met categorieën van dit bericht.
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die in de blog gebruikt zijn.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar favoriete blogger op deze site.
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
Geplaatst door op in De Blogs van Sienette
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1021
  • Afdrukken

Aan de lijn? Trap hier niet in!

Het blijkt een ware kunst om op een gezonde manier overtollig vet kwijt te raken. Dit verschilt per persoon, en het is vaak uitzoeken wat voor jou het beste werkt. Hieronder 10 tips waar je echt op moet letten, wil je succesvol afvallen. Trap hier niet in:

  • 0 % vet
  • In light producten wordt het vet vervangen door een andere smaakmaker zoals suiker en zoetstoffen waar je honger van krijgt. De calorieën uit suiker worden bovendien opgeslagen als vet, dus ben je weer terug bij af.
     Niet ontbijten
  • Niet genoeg groenten en fruit
  • Te veel, te weinig eiwitten

Waarschijnlijk de meest gemaakte fout is alle vet uit je voeding schrappen. Door alleen magere producten te eten mis je belangrijke voedingsstoffen die je helpen met gezond afslanken. Van vet op zich word je niet dik. Wel van te veel en vooral te veel slecht vet.

Gezonde vetten zoals kokosolie en olijfolie zijn goed voor hart- en bloedvaten. Verzadigd vet is onmisbaar voor een gezonde hormoonhuishouding welke nodig is om af te vallen.

Nog steeds gaan hele volksstammen zonder ontbijt de deur uit. Door niet te eten wordt je stofwisseling niet geactiveerd en gaat je lichaam in de 'spaarstand'. Na een nacht slapen - vasten - heeft je lichaam voedingsstoffen nodig om goed te kunnen starten.

Niet ontbijten zorgt dat je sneller en meer honger krijgt in de middag waardoor je eerder ongezond en zoet eten zult pakken. Van niet ontbijten word je dikker. 

Barstensvol verschillende voedingsstoffen, vocht en vezels. Laag in calorieën. De ideale vuller waar je niet dik van wordt (zonder sauzen of andere dikmakers). Mensen die veel groenten en fruit eten zijn slanker, energieker en stralender.

Zorg er voor dat je vaker groente bij een maaltijd eet. Bijvoorbeeld als tussendoortje, als rauwkost bij de lunch en drie soorten groente bij het avondeten. Eet fruit het liefst in combinatie met eiwitten zodat de suikers minder snel worden opgenomen en je bloedsuikerspiegel in balans blijft. 

Eiwit diëten zijn razend populair. Dit komt doordat eiwitten je stofwisseling verhogen en je lichaam ze nodig heeft om spiermassa te kunnen aanmaken. Meer spiermassa betekent een slanker en strakker lijf. Jezelf volproppen met extreem veel eiwitten werkt averechts.

Per twee uur kun je ongeveer tussen de 20 en 30 gram eiwitten verteren. Dit hangt af van je lichaamsbouw en spiermassa. Eet je meer dan dat dan wordt dat opgeslagen als vet. Eet

daarom meerdere malen per dag gepaste hoeveelheden proteïne zodat je lichaam de kans krijgt deze te verteren.

  • Sap
  • Alcohol
  • Niet bewegen
  • Het 'door de weekdieet'
  • Overdag maar 's avonds niet Veel gemaakte fout is dat mensen zich overdag van alles ontzeggen en dan in de avonduren, alleen thuis voor de buis, de schade inhalen. Deze mensen hebben last van het 'vreemde ogen-complex'.
  • Te veel te snel

Je denkt misschien dat vruchtensap hetzelfde gezondheidseffect heeft als vers fruit. Helaas... Wat je vooral binnen krijgt als je sap drinkt zijn suikers in de vorm van fructose. Deze snelle suikers worden sneller omgezet in vet.

Wil je de voordelen van fruit in je dieet, eet het dan zoals het in de natuur groeit! Indien mogelijk met schil. Dan krijg je niet alleen alle vitaminen en mineralen binnen maar ook vezels. Die laatste helpen je hongergevoel tegen te gaan en zorgen voor gezonde darmen. 

Barstensvol suikers en drinkt iets te gemakkelijk weg. Na twee glazen verdwijnen je natuurlijke remmingen. Dus ook degene die je op het juiste pad naar een slank en gezond lichaam houden.

Als je alcohol drinkt wordt je lever overbelast waardoor deze minder oestrogenen kan afbreken. Je alvleesklier moet extra insuline aanmaken om de 'snelle' suikers te kunnen verteren. Dit alles bevordert extra opslag van vetten op je buik. Let dus op je alcoholgebruik.

Om gewicht te verliezen zul je je stofwisseling omhoog moeten brengen. Dit doe je door gezond en vezelrijk te eten en veel te sporten. Het liefst met gewichten waardoor je spiermassa aan maakt.

Meer spiermassa betekent een hoger verbruik en, niet onbelangrijk, een strak en gestroomlijnd lichaam. Bewegen zorgt ook voor afleiding en je voelt je er stukken beter door. 

Een klassieker. De hele week streng lijnen en dan in het weekend jezelf 'belonen' met junkfood en alcohol omdat je het zo goed hebt volgehouden. Waanzin. Dit heeft niets met gezondheid te maken. Wat je in vijf dagen hebt bereikt breek je in twee dagen weer af.

Zonde van alle moeite en inspanning. Als je wilt afvallen dan wil je dat alle dagen, altijd en niet alleen van maandag tot en met vrijdag. Af en toe iets lekkers mag best, maar niet non-stop twee dagen lang.

Spreek met jezelf een moment af dat je iets extra's mag nemen en houd het daarbij. Doe dit pas als je op je streefgewicht bent. Voor die tijd beloon je jezelf met 'gezonde dingen'.

Zolang er op ze gelet wordt eten ze keurig netjes, maar zodra ze alleen thuis zijn gaan alle remmen los en merken ze dat ze overdag te weinig hebben gegeten. De honger haalt ze in.

Bedenk goed waarom je af wilt vallen en dat het iets voor langere tijd is. Ga gezond(er) eten, meer bewegen en maak dit je nieuwe levensstijl. Laat het niet van anderen afhangen. Je doet het voor jezelf. 

Een nieuw slanker lichaam heeft met een leefstijl verandering te maken. Dat kost tijd. Je bent ook niet in één nacht te zwaar geworden. Gun jezelf de tijd om een nieuwe leefstijl aan te leren.

Gedragsverandering gaat met vallen en opstaan. Geef de moed niet op als het minder snel gaat dan je had verwacht.

Deel het eindresultaat op in een aantal kleine doelen, die makkelijk haalbaar zijn.

VERGEET NIET: Iedere kilo is er één en vele kleintjes maken één grote.

SUCCES!

bronvermelding : telegraaf - vrouw