afslankclubbanner

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 155 niet laden

Sienettes Blog

Sienette van Oosterwijk Blogt op haar site de Afslankclub Groningen over gezonde voeding en levensstijl.

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Categorieën
    Categorieën Toont een lijst met categorieën van dit bericht.
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die in de blog gebruikt zijn.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar favoriete blogger op deze site.
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
Geplaatst door op in De Blogs van Sienette
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 848
  • Afdrukken

SLECHT VOOR DE LIJN

Als je een paar kilo kwijt wilt, dan is het slim om een caloriebom zoals een saucijzenbroodje links te laten liggen. Af en toe zondigen kan geen kwaad, maar doe het wel bewust. Wist je bijvoorbeeld dat er in een kant-en-klare pizza meer calorieën zitten dan in een patatje met?
1. Kant-en-klare pizza

Cijfers*: 930 kcal, 84 gram koolhydraten, 30 gram vet, waarvan 7 gram verzadigd vet (héle pizza).

Meer calorieën dan: frites met mayonaise (590 kcal), boerenkool met worst (600 kcal), lasagne met vlees (800 kcal).

Verraderlijk
Dat een bezorgpizza, druipend van de kaas met salami niet goed voor je is, dat zie je zo. Maar zo'n dunne kant-en-klaar pizza met mooi beleg als mozzarella of gemarineerde kip, dat kan toch niet zo slecht zijn? De fabrikanten zetten er vaak het energielogo op. Je ziet dan bijvoorbeeld: levert 23 procent van je dagelijkse energiebehoefte. Dat lijkt mee te vallen. Alleen, het gaat dan om de percentages per halve pizza. En wie stopt er nu na één helft?

Waardoor?
De basis. Zelfs zonder beleg als salami of vier soorten kaas tikt een pizza aan. Veel calorieën, veel zout en verzadigd vet. Als je er niet flink wat eigen groente op doet of er een salade bij eet, kom je ook nooit aan de 150 gram groente die een kant-en-klaar maaltijd zou moeten bevatten om de gezonde keuze te worden.

Ook oppassen voor...
Vrijwel alle andere lekkere, snelle en gemakkelijke vette happen. Maak een lijstje met gezondere opties waar je naar kunt grijpen als je echt geen zin of inspiratie hebt om te koken. Print 10 caloriearme recepten uit die je binnen een kwartier kunt maken, of kook wat vaker eten vooruit en vries dat in. Je bespaart op zo'n luie dag dan tot 700 kcal.
2. Appelflap

Cijfers*: 340 kcal, 39 gram koolhydraten, 19 gram vet, waarvan 10 gram verzadigd vet.

Meer calorieën dan: een saucijzenbroodje (270 kcal), een oliebol (160 kcal), een Magnum (310 kcal), een Mars, Snickers of Nuts (ongeveer 260 kcal).

Verraderlijk
Deze traktatie is echt reclame voor boekjes met calorieëntabellen, want hoe zie je hier nou dat het echt een enorme caloriebom is? Als je bij de bakker of de oliebollenkraam staat, lijkt de appelflap juist een gunstige keuze. Er zit immers fruit in. Niets is minder waar. De appelflap staat symbool voor alle verborgen calorieknallers.

Waardoor?
Of je nu de gefrituurde variant kiest of eentje die in de oven gebakken is, de appelflap tikt aan door het bladerdeeg. Bladerdeeg is calorierijk en het levert veel verzadigd vet. Dit vet verhoogt het slechte LDL-chlesterolgehalte in je bloed.

Ook oppassen voor...
Alle andere producten waar fruit of groente inzit, maar die door siroop, sap, crème of eeuwen doorkoken niets meer met het gezonde basisproduct te maken hebben. Ga voor het basisproduct. En: dieet en bladerdeeg gaan niet goed samen.
3. Braadworst

Cijfers*: 280 kcal per stuk, 22 gram vet, waarvan 8 gram verzadigd vet.

Meer calorieën dan: tartaar (130 kcal), kipfilet (180 kcal), 2 Quorn worstjes (110 kcal).

Verraderlijk
Vlees levert B-vitamines en ijzer, maar de vette soorten zorgen ook voor calorieën en verzadigd vet. En laten dat nu juist de soorten zijn waarvan uit onderzoek blijkt dat we ze het vaakst kopen.

Waardoor?
De vette delen van het dier zijn het goedkoopst om te verwerken, daarom is het overal goedkoop te krijgen. Juist die delen zorgen voor veel calorieën en verzadigd vet. Worst en ander voorgekruid vlees leveren ook vaak veel zout. Dus: op alle fronten, niet heel goed voor je.

Ook oppassen voor...
We kiezen hier de braadworst, maar het gaat eigenlijk om alles; van slavink en gehakt tot boterhamworst. Zien we de tartaartjes, kipfilets, vis en vegetarische alternatieven niet liggen?
4. Mueslireep

Cijfers*: 195 kcal per stuk, 4,5 gram vet, waarvan 1,8 gram verzadigd vet.

Meer calorieën dan: banaan (70 kcal), stroopwafel (170 kcal), kroket (150 kcal).

Verraderlijk
Als je een dubbeltje kreeg voor elke enthousiaste lijner die onbewust zijn dieet saboteerde met zogenaamd gezonde tussendoortjes, was je rijker dan Bill Gates. Het is niet eerlijk om tussendoortjes die naast calorieën ook gezonde voedingstoffen leveren op één lijn te zetten met producten die vallen in de categorie 'lege calorieën'. Maar toch zijn het juist dit soort tussendoortjes die zorgen dat je meer binnenkrijgt dan je zou willen.

Waardoor?
De willekeurige biologische, veganistische mueslireep met fruit en noten die wij onder de loep namen, was wel erg calorierijk. De oorzaak: veel noten, olie en suiker (in de vorm van stroop). Er zijn ook lichtere varianten. Ook hier geldt: ruil je favoriete koekjes pas om voor een zogenaamd gezonder alternatief als je echt weet dat het je wat oplevert!

Ook oppassen voor...
Fruit en rauwkost zijn de veiligste gezonde keuze voor tussendoor. In alle andere gevallen geldt: check het etiket. Ook als er opstaat dat het zo gezond voor je is. Dank aan koeken die met drie in een pak zitten, terwijl je aan één genoeg zou moeten hebben. Of aan light varianten van chips, waarvan je er gewoon dubbel zoveel eet.