afslankclubbanner

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 155 niet laden

Sienettes Blog

Sienette van Oosterwijk Blogt op haar site de Afslankclub Groningen over gezonde voeding en levensstijl.

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Categorieën
    Categorieën Toont een lijst met categorieën van dit bericht.
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die in de blog gebruikt zijn.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar favoriete blogger op deze site.
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
Geplaatst door op in De Blogs van Sienette
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1247
  • Afdrukken

SPELTBROOD

Speltbrood is hier goed voor

Bij steeds meer bakkers en supermarkten liggen producten gemaakt van spelt. Brood, bolletjes, crackers, beschuit, koekjes, taart, pasta en muesli.

Na de anti-tarwe lobby en de daarop volgende run op spelt wordt dit graan door de enorm hoge vraag door bakkers het beige goud genoemd. Is dit de zoveelste hype of zijn de dagen van tarwe definitief voorbij?

Lees onderstaande feiten en beslis zelf:

Oergraan

Spelt (Triticum spelta) is een graan soort, net als tarwe en rijst. Het is één van de oudste graansoorten die wij kennen en wordt daarom ook wel ‘oergraan’ genoemd.

Het vindt zijn oorsprong in Mesopotamië, waar het 9000 jaar geleden al werd verbouwd. Het onderscheidt zich van andere ‘bedekte’ granen doordat het kaf niet met de korrel is vergroeid. Bij tarwe en rijst is dat wel het geval en moet het kaf eraf ‘geraspt’ worden.

Bij spelt is deze buitenste schil extra hard. Voor verwerking wordt deze schil eraf 'gepeld'. Dit gebeurt tussen twee zware van zandsteen gemaakte molenstenen die op een bepaalde afstand van elkaar moeten staan zodat de granen niet geplet worden.

De zachte kern, die al die tijd goed beschermd heeft kunnen groeien, zit boordevol voedingsstoffen en is daarmee de gezondste onder de granen.

Dit is meteen het grootste verschil tussen spelt en tarwe. Bij tarwe zitten de meeste voedingsstoffen in de kiem en de vezel, die bij verwerking van het graan vaak worden verwijderd, waarmee de meest gezonde stoffen verloren gaan. In tegenstelling tot bij spelt.

Hoe gezond is speltbrood

Voedingsstoffen

Spelt is zeer eiwitrijk, er zit 10 tot 25% meer eiwitten in spelt dan in ieder ander commercieel geproduceerde tarwesoort. Verder bevat het veel vitamine B2 (riboflavine), foliumzuur,  nicotinezuur en vitamine E.

Een Belgische studie wees uit dat het meer ijzer, magnesium, koper, zink en fosfor bevat dan tarwe. Wat ook mee speelt is dat er in spelt 40% minder fytinezuur zit dan in tarwe. Dit zuur verhindert de opname van mineralen.

Dat is vaak één van de redenen waarom mensen een opgeblazen buik krijgen na het eten van tarwe. Het wordt door veel mensen niet goed verteerd. 

Natuurlijk

Een andere reden dat het graan aan populariteit wint is vanwege het feit dat het zeer geschikt is om biologisch te verbouwen en daarmee goed past in de populaire puur natuur trend.

Spelt heeft minder bemesting nodig en is resistenter tegen ziekten dan andere granen. Het hoeft dan ook niet besproeid te worden met insecticiden.

Ook is het zeer goed voor mensen met een tarwe allergie, die spelt zonder problemen kunnen eten. Omdat er wel gluten in zitten is het voor degenen met een gluten allergie geen goede keuze. Gluten in spelt is van een andere samenstelling zijn dan de gluten die in tarwemeel zit.

Ze worden makkelijker verteerd en lokken minder reacties uit van het immuunsysteem, dus het zou goed kunnen dat je met een gluten intolerantie spelt beter of zelfs goed verdraagt. Dat verschilt uiteraard per persoon. 

Bron:Rolien Scheepbouwer

---