afslankclubbanner

×

Waarschuwing

JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 155 niet laden

Sienettes Blog

Sienette van Oosterwijk Blogt op haar site de Afslankclub Groningen over gezonde voeding en levensstijl.

  • Home
    Home Hier kunnen alle blogberichten op de hele site gevonden worden.
  • Categorieën
    Categorieën Toont een lijst met categorieën van dit bericht.
  • Tags
    Tags Toont een lijst met tags die in de blog gebruikt zijn.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar favoriete blogger op deze site.
  • Inloggen
    Login Inlogformulier
Geplaatst door op in De Blogs van Sienette
  • Fontgrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 1354
  • Afdrukken

VOEDING VOOR JE HERSENEN

Voedsel voor je hersenen!

Volgens Jean-Pierre van de Ven van Fonds Psychische Gezondheid is 1 op de 5 kinderen zo gespannen voor de examens dat ze er fysiek en psychisch last van hebben. Soms zelfs zo erg dat ze het hele examen verknallen. Zo blijven je kinderen scherp met het juiste voedsel!

 Eet jezelf slim en fit met producten die je hersenen en geheugen beter laten functioneren. Onze hersenen hebben behoefte aan gezonde vetten, antioxidanten en hoge kwaliteit koolhydraten.

Producten die je beter niet kunt gebruiken omdat ze je moe en gejaagd maken zijn fructose, suiker, alcohol en nicotine. Ook grote hoeveelheden cafeïne veroorzaakt concentratieverlies en vermoeidheid, dus hou het bij twee kopjes per dag en laat vooral de energy drinks voor wat ze zijn.

Met de juiste voedingsstoffen, voldoende vocht en een goede nachtrust kunnen je hersenen op volle toeren werken en haal je het meeste uit je dag!

Avocado

Een heerlijke vrucht boordevol gezonde vetten en vitamine E dat de hersenen beschermt tegen de ziekte van Alzheimer. De onverzadigde vetten zorgen voor een goede bloedsomloop en houden het cholesterol op peil, wat weer essentieel is voor goede hersenfuncties.

Avocado's kun je niet verhitten, dan worden ze bitter. Eet avocado in plaats van boter op brood, door een salade of maak er guacamole of een heerlijke ontbijt smoothie van. 

Wilde zalm

Essentieel vanwege het hoge gehalte aan omega 3 vetzuren die een rol spelen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten, artritis en depressies. Ook is omega 3 van groot belang voor de oogfunctie en de hersenstofwisseling waardoor je geheugen beter werkt.

De vetzuren uit vis gaan direct naar de synapsen tussen zenuwcellen waar ze er voor zorgen dat deze onderling beter met elkaar kunnen communiceren. Dit heeft een positief effect op het leervermogen en geheugen. Walnoten, chiazaad en (gebroken) lijnzaad zijn goede plantaardige bronnen van deze vetzuren.

Noten


Door het hoge gehalte vitamine E, gezonde vetten en vezels helpen noten om je energiepeil op orde en je gedachten helder te houden. Vitamine E ondersteunt de cognitieve functies in de hersenen waarmee het geheugenverlies tegengaat.

Eet noten het liefst rauw, ongebrand en ongezouten. Amandelen, walnoten, hazelnoten en pistache zijn de beste keuzes. Walnoten bevatten de meeste antioxidanten, in  pinda's het minst. Een handje per keer is voldoende. 

Zaden

Nog meer 'geheugen' snoepjes. Zonnebloempitten, sesamzaadjes, lijnzaad en tahin, een pittige, noot achtige sesampasta. Zaden bevatten veel eiwitten, goede vetten en vitamine E alsmede stress reducerende anti-oxidanten en voor de hersenen belangrijke mineralen zoals magnesium. Vooral sesamzaadjes zijn goed voor de gezondheid. Heerlijk als tussendoortje of als smaakmaker door het eten. 

Havermout

Grove havermout zit boordevol foliumzuur en vitamine B12 die samen homocysteïne niveaus helpen verlagen. Homocysteïne zijn aminozuren waarvan bij mensen met de ziekte van Alzheimer verhoogde niveaus zijn gevonden.

De complexe koolhydraten, eiwitten en omega 3 vetten in de havermout zorgen voor een gelijkmatige energie waardoor je gedurende de dag beter kunt nadenken. Havermout is heerlijk als pap, door de muesli of verwerkt in koekjes. 

Bosbessen

Deze heerlijke bessen behoren tot een van de beste voedingsmiddelen. Boordevol vitamine C en vezels en laag op de glycemische index, zijn bosbessen misschien wel het beste hersenvoedsel op aarde. Ze verlagen het risico op Alzheimer en het is aangetoond dat ze zowel het geheugen als leervermogen verbeteren.

Dit komt omdat ze anthocyanen bevatten. Stofjes die rechtstreeks in de hersencellen terecht komen en zeer belangrijk zijn voor het geheugen. Eet ze goed gewassen als snack uit het vuistje, als smoothie of door yoghurt of kwark. 

Granaatappel

Next best thing na bosbessen. Met stress reducerende hoeveelheden anti-oxidanten is een granaatappel niet alleen overheerlijk maar ook nog eens supergezond.

Eet het liefst de vrucht zodat je meteen een flinke dosis vezels binnen krijgt. Onze hersenen reageren als eerste op stress dus alles wat je kunt doen om dit effect te verminderen helpt. 

Appel

Ook de 'gewone' appel helpt om je hersenen gezond te houden. Door het stofje quercetine, een flavonoïde die bij dieren oxidatie in de hersencellen tegengaat, helpt deze vrucht ons geheugen op peil te houden.

Chemische stofjes zoals fenolische zuren en flavonoïden beschermen de appel zelf tegen schade door bacteriën, virussen en schimmels. Als ze de vrucht beschermen, dan doen ze dat vast ook voor ons! Kies voor biologische appels en eet ze, goed gewassen, met schil. 

Zilvervliesrijst


Volkoren granen zijn van groot belang voor het geheugen. Uit onderzoek blijkt dat vooral vrouwen baat hebben bij een dieet met hoge niveaus foliumzuur, vitamine B12 en vitamine B6.

In de groep die deze stofjes ruimschoots via hun voeding binnen kregen werkte het korte termijngeheugen aanzienlijk beter dan in de groep die dit niet binnen kreeg. Kies dus altijd voor zilvervliesrijst en volkoren granen. 

Eieren

Eigeel bevat gezond vet, veel vitamine B complex, luteine, biotine en choline. De laatste is verantwoordelijk voor betere cognitieve functies. Het speelt een grote rol tijdens de groei van de foetus en gedurende onze kinderjaren.

Tijdig voldoende inname van choline geeft ons de bouwstenen die we nodig hebben om ons geheugen intact te houden naarmate we ouder worden. Kies voor biologische eieren om al deze stoffen ruimschoots binnen te krijgen.

Olijfolie

Hersenen bestaan uit vetten. Logisch dus dat je gezonde hoeveelheden van de juiste vetten nodig hebt om je hersenen goed te kunnen laten functioneren. Omega 3 en 9 zijn goede keuzes. Omega 6 wil je zo min mogelijk tot je nemen omdat deze oxidatie en ontstekingen veroorzaken.

Kies voor olijfolie in plaats van maïs, palm, soja- en zonnebloemolie. Gebruik het liefst biologische extra vergine om zoveel mogelijk anti-oxidanten binnen te krijgen. Sprenkel het over je salade, pasta en brood of koud door sauzen.  

 Bron: Rolien Scheephouwer

www.prowellness.nl